Wednesday, February 10, 2010

Tempat-tempat yang Menarik di seluruh dunia



Empangan Gordon 


Empangan Gordon, adalah sebuah empangan gerbang berdinding dua lapis yang dibina merintangi Sungai Gordon  di Tasmania. Ketinggiannya adalah 140 meter (460 ka), menjadikan ia empangan tertinggi di Tasmania dan kelima tertinggi di Australia.
Air dari empangan jatuh 183 meter (600 ka) ke dalam tanah dan memasuki Stesen Janakuasa Gordon, di mana tiga buah penjana akan membekalkan kira-kira 13% keperluan bekalan elektrik untuk Tasmania. 


Menara Eiffel


Ia merupakan menara besi yang dibina di atas Champ de Mars bersebelahan Sungai Seine di Paris, Perancis. Menara Eiffel adalah bangunan yang tertinggi dan paling menonjol di kota Paris dan dikenali di dunia sebagai simbol negara Perancis . Dinamakan bersempena nama perancangnya, Gustave Eiffel, menara ini merupakan monumen yang paling kerap dilawati di dunia; 6,428,441 orang melawatnya pada 2005  dan lebih 200 juta orang sejak ia dibina . Menara ini memiliki ketinggian 300 meter dan di atasnya terdapat antena televisyen setinggi 24 m.


Bayswater

 
Bayswater adalah sebuah kawasan di London barat dalam City of Westminster. Ia adalah daerah dibina terletak 3 batu (4.8 km) barat barat daya Charing Cross dan menyempadani utara Taman Hyde ke atas Kebun Kensington.
Bayswater adalah salah satu kawasan paling kosmopolitan di London, dengan kepelbagaian besar penduduk tempatan ditambahkan dengan mengadakan salah satu konsentrasi tertinggi hotel London. Ternyatanya, ada ramai penduduk Arab menetap di Jalan Edgware, sebilangan besar Amerika, masyarakat Greek yang agak ramai tertarik hati dengan Katedral Ortodoks Greek London, kawasan ini juga adalah sebuah pusat masyarakat Brazil London dan suatu penduduk tempatan yang agak banyak.


Lapangan Terbang Antarabangsa San Francisco


Lapangan Terbang Antarabangsa San Francisco  adalah sebuah lapangan terbang antarabangsa utama terletak 13 batu (21 km) selatan pusat bandar San Francisco, California, Amerika Syarikat. Ia dirujuk sebagai SFO. Lapangan terbang mempunyai penerbangan-penerbangan ke destinasi seluruh Amerika Utara dan merupakan pintu masuk utama ke Eropah, Asia, dan Australasia.
Lapangan Terbang Antarabangsa San Francisco merupakan lapangan terbang terbesar di San Francisco Bay Area, dan lapangan terbang paling sibuk dalam negeri California selepas Lapangan Terbang Los Angeles. Pada tahun 2008, Lapangan Terbang Antarabangsa San Francisco adalah kesepuluh terbesar di Amerika Syarikat dan lapangan terbang ke-21 terbesar dunia, mengikut bilangan penumpang.


Frankfurt 


Frankfurt am Main  adalah bandar raya terbesar di negeri Hesse, serta bandar raya kelima terbesar di Jerman. Terletak di tebing sungai Maine, bandar raya ini merupakan tempat Bank Pusat Eropah, Bursa Saham Frankfurt, dan pusat kewangan terbesar di benua Eropah. Frankfurt juga merupakan bandar raya terkaya di Kesatuan Eropah.
Kawasan metropolitan bandar raya, Kawasan Utama Rhine Frankfurt, mempunyai 5 juta penduduk dan merupakan kawasan metropolitan yang kedua terbesar di Jerman.


Sumber / Sources : http://ms.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Gambar_pilihan/2010

No comments:

Post a Comment